قدیمی ترین برنامه کامپیوتری

 

 

MOCAS، که در سال ۱۹۵۸ توسط وزارت دفاع ایالات متحده برای پیگیری قرارداد‌ها و پرداخت‌ها استفاده می‌شد، قدیمی‌ترین برنامهٔ در حال کار در دنیای امروز به حساب می‌آید؛ پس از گذشت ۵۷ سال، MOCAS هنوز هم با بهره‌گیری از پردازندهٔ مرکزی IBM 2098 مدل E-10، سوابق و اطلاعات را پیگیری می‌کند و در یک کلام، برنامه‌ای مفید است.

امروزه کامپیوترها بخشی ضروری از زندگی روزمرهٔ ما تبدیل شده‌اند؛ ما از آنها در محل کار استفاده می‌کنیم، نسخه‌های کوچک شدهٔ آن‌ها را در جیب خود داریم، از تماشای برنامه‌های سرگرم کننده توسط آن‌ها لذت می‌بریم و … اگر یک برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده هستید، احتمالا دانش بیشتری در مورد کامپیوتر و زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده برای نوشتن برنامه‌های آن را دارید اما آیا می‌دانید قدیمی‌ترین زبان برنامه‌نویسی فعال در جهان کدام است؟ همان‌طور که گفتیم ۵۷ سال پیش وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا یک سیستم مدیریت قرارداد مبتنی بر کامپیوتر را راه اندازی کرد. این برنامه مکانیزاسیون خدمات اداره قرارداد (Mechanization of Contract Administration Services) یا به اختصار، MOCAS نام گرفت.

با به‌کارگیری یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تحت عنوان COBOL، برنامهٔ MOCAS همچنان در حال کار است. رابط‌کاربری اصلی این برنامه شامل کیبورد و کارت‌های پانچ قدیمی می‌شد. در سال‌های بعد این سیستم به مانیتور‌های صفحه سبز یا همان مونوکروم‌ها ارتقا پیدا کرد که بسیار شبیه ترمینال خودمان بودند و بیشتر توسط شرکت‌های هواپیمایی، بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی استفاده می‌شدند.

با گذشت زمان، رابط‌های کاربری جدیدی برای کار با MOCAS ساخته شدند که همین باعث افزایش طول عمر این سیستم شد؛ حتما فکر می‌کنید که چرا به جای ساختن رابط‌های کاربری جدید، یک سیستم جدید را به عنوان جایگزین، توسعه نداده‌اند؟ البته، تلاش‌های متعددی برای انجام این کار صورت گرفت اما در نهایت به دلایل مشخصی مانند هزینه‌ها و پیچیدگی انتقال اطلاعات بین دو سیستم، با شکست مواجه شد!

امروزه این سیستم ۳۴۰,۰۰۰ قرارداد و تعهدات گوناگون با ارزشی معادل ۱.۳ میلیارد دلار را مدیریت می‌کند. MOCAS با بهره‌گیری از IBM 2098 مدل E-10 با تنها ۶ گیگابایت رم، ۳۹۷ میلیون دستور را در هر ثانیه اجرا می‌کند.

مجلهٔ تکنولوژی MIT نوشته است که MOCAS قدیمی‌ترین برنامهٔ کامپیوتری است که توانسته‌اند تایید کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 5 اسفند 1395 | 19:8 | نویسنده پوریا پورفرزی : پوریا پورفرزی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.